Na vijf jaar is de balans opgemaakt van het Schoolschaakplan Westland 2015-2020. De belangrijkste doelstelling (een structurele relatie opbouwen met basisscholen in Westland, Hoek van Holland en Midden-Delfland) is ruim gerealiseerd. Totaal 2.500-3.000 basisscholieren hebben kennis gemaakt met schaken. Schaken op basisscholen is weer populair geworden en daar zal op termijn de vruchten van kunnen worden geplukt. De belangrijkste ambitie voor jeugdschaakclubs (50 jeugdleden in 2020) is niet gerealiseerd. Het Schoolschaakplan Westland 2015-2020 wordt hiermee afgesloten, maar er volgt een nieuw Schoolschaakplan Westland 2020-2025.
De belangrijkste conclusies zijn:
1. Op 46 van de 63 basisscholen, BSO’n of bibliotheken is een schaakactiviteit georganiseerd. Door de schaakmethode Chessity is het mogelijk geweest om met relatief weinig middelen de meeste basisscholen enthousiast te krijgen voor het schaken. Totaal 2.500-3.000 scholieren op hebben d.m.v. schaaklessen (1.340), een ‘gewone’ workshop dan wel simultaan (507) of een workshop Chessity (1.926) kennis gemaakt met schaken. Op de 21 scholen/BSO’n waar schaakles is gegeven, is het aantal met de Stappenmethode afgenomen en het gebruik van Chessity toegenomen.
2. De ledengroei bij jeugdclubs in Westland was na twee jaar 100%, maar is niet doorgezet. Uiteindelijk is sprake van een bescheiden stijging t.o.v. 2015. De ambitie van 50 jeugdleden in 2020 is niet gerealiseerd.
3. Deelname aan schoolschaaktoernooien is met meer dan 50% gestegen en is stabiel gebleven. Deelname aan het kampioenschap voor BO-teams is in 2019-2020 met meer dan 100% gestegen t.o.v. 2015.
4. Totaal 12 trainers zijn actief geweest, waarvan acht in de laatste twee seizoenen. Van deze acht hadden er drie een arbeidsovereenkomst met de KNSB en vijf een vrijwilligersovereenkomst.
De volledige eindevaluatie kan per e-mail (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.) worden opgevraagd bij Ard Dekker, de coordinator Schoolschaakplan Westland.